Contacteer ons   050/35 23 27 -  info@guidogeernaert.be Maak hier online uw afspraak -

brochure banner

  • Home
  • Info en documenten

Camionetten in de kijker op het autosalon.

Van 19 tot en met 27 januari vindt het autosalon in Brussel plaats. Daar stellen de grootste automerken hun gamma voor aan het grote publiek. Zeker en vast ook hun aanbod bestelwagens, camionetten in de volksmond genoemd. Nog nooit werden er zo veel ‘camionetten’ in het verkeer gebracht als vandaag. Men spreekt echt van een ‘camionettisering’.


En daar zullen de verzekeringsmaatschappijen zeker en vast op inspelen met hun aanbod. Eigenlijk wijkt een verzekering van een camionette weinig af van die van een gewoon voertuig. Je kan voor het voertuig ook naast de verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering een volledige of beperkte omnium  onderschrijven. Doorgaans is de premie iets duurder dan een gewone autoverzekering gezien het hogere risico op een ongeval.

Omwille van de prijzenslag tussen de verschillende verzekeringsmaatschappijen en de extra services die aangeboden worden loont het echt de moeite om de voorstellen van de verschillende maatschappijen naast elkaar te leggen. Zeker en vast voor een wagenpark met meer dan 10 voertuigen.

Zo zijn er maatschappijen die een verzekering met een vaste premie aanbieden, die dringende en noodzakelijke herstellingen toelaten zonder expertise, die een dekking burgerlijke aansprakelijkheid aanbieden bij een ongeval met twee voertuigen van hetzelfde bedrijf (Sistership-clausule),  die speciale clausules hebben rond haakslaan van een aanhangwagen, belettering van het voertuig , enzovoort... We helpen je graag  om de verschillende voorstellen  te vergelijken.

Van waar komt nu die opmars van camionetten?

De kilometerheffing bijvoorbeeld die in 2016 ingevoerd werd geldt vanaf 3,5 ton en dus niet voor camionetten. Veel bedrijven gebruiken camionetten om zo te ontsnappen aan het rekeningrijden. Daarenboven  hoef je er geen speciaal rijbewijs voor te hebben, gelden er geen rij- en rusttijden. Ze zijn in vergelijking met personenwagens fiscaal voordelig. Je betaalt geen belasting op inverkeerstelling en ook de jaarlijkse verkeerbelasting ligt een stuk lager.

Er zijn nog andere redenen. Het feit dat Belgen steeds meer online kopen en de leveringen aan huis moeten besteld worden, is het aantal camionettes op de baan sterk verhoogd. Weet je bijvoorbeeld dat de Belgen in 2017 voor 10 miljard euro via het Internet gekocht hebben. Elf procent meer dan in 2016. In Brussel worden er bijvoorbeeld al 45000 pakjes per dag geleverd en dat aantal zal in de komende jaren nog stijgen. Ook nu de bouw  bijvoorbeeld weer aantrekt, zie je meer camionetten in het verkeer. Ze lijken bijna op rijdende gereedschapskisten voor bouwfirma’s.

Tenslotte zijn de camionetten een alternatief in de steden, waar de zware vrachtwagens niet meer welkom zijn. Ze zijn wendbaar in het stadscentrum. Bovendien zijn ze bijvoorbeeld in de Brusselse tunnels toegelaten. Maar of dit allemaal goed in voor het mobiliteitsprobleem, de CO2 -uitstoot of het fijn stof in de lucht is een andere vraag?   Ook daar is er werk aan de winkel.

 

 

Voor u gelezen

Geen feed gevonden

Nieuwsbrief

Onjuist

Onjuist

Verplicht veld

Invalid Input

Contactgegevens

Guido Geernaert NV
Dorpsstraat, 165
8340 Sijsele
FSMA nr 011334 A
Tel 050/35.23.27
info@guidogeernaert.be
Maak hier online uw afspraak