Contacteer ons   050/35 23 27 -  info@guidogeernaert.be Maak hier online uw afspraak -

brochure banner

Wat moet je eigenlijk weten over een ‘oldtimer’?

De oldtimers, je ziet ze in de lente weer massaal naar buiten komen. In de laatste vijf jaar is het aantal oldtimers met 50% gestegen. Alle soorten categorieën, van zeer dure en unieke exemplaren, over ‘nostalgische’ sportwagens tot hippe busjes. Eén ding is zeker, de Belgen zijn gehecht aan hun oldtimer.


Wat moet je eigenlijk weten over een oldtimer? Zo moet in België tegen 2020 het voertuig 30 jaar oud zijn om ingeschreven te worden als oldtimer, wat bijvoorbeeld in Wallonië reeds het geval is. In Vlaanderen bestaat er een overgangsmaatregel.

Wat met de technische inspecties?

Er bestaat ook een overgangsmaatregel wat de technische inspecties betreft en er bestaan verschillen tussen de gewesten. Zo moeten in Vlaanderen sinds 2018 de oldtimers naar een periodieke autokeuring. Oldtimers tussen de 25 en 30 jaar jaarlijks, oldtimers vanaf 30 jaar tweejaarlijks en oldtimers vanaf 50 jaar vijfjaarlijks. We zien deze trend ook in de andere gewesten, hoe ouder het voertuig, hoe lager de frequentie voor een technische keuring.  

Wanneer mag een oldtimer de weg op?

Tot halverwege 2013 was het gebruik van een oldtimer met O-platen alleen toegelaten voor proefritten binnen een straal van 25 kilometer van de woon- of stallingsplaats, tussen zonsopgang en zonsondergang, in het kader van een toegelaten manifestatie of om zich naar zo’n manifestatie te begeven. Sinds 01/07/2013 zijn nieuwe regels van toepassing. Het gebruik van een auto met oldtimerstatuut (en een O-nummerplaat) is sinds die datum zowel overdag als ’s nachts toegelaten en over eender welke afstand. Dit hoeft niet langer binnen een context te zijn van een manifestatie. De enige uitzondering zijn oldtimers met rupsbanden. Die mogen slechts gebruikt worden voor proefritten binnen een straal van 3km rond de stallingsplaats, alsook voor manifestaties. Dit omwille van de schade die ze kunnen toebrengen aan het wegdek en de ondergrond.

Er blijven echter nog enkele beperkingen voor oldtimers van kracht zoals het commercieel en professioneel gebruik, de woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer, het bezoldigd vervoer en het gebruik als werktuig of werkmiddel.

De BA- verzekering is verplicht

Een BA-verzekering is wettelijk verplicht voor een oldtimer. Maar de premie is weliswaar veel goedkoper dan een autoverzekering. Daarnaast zijn ook de meeste oldtimerverzekeringen gebonden aan strikte voorwaarden. Welke voorwaarden er in de verzekering worden opgenomen, is afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij. Zoals voor een gewone wagen, kan je voor je oldtimer ook een omniumverzekering afsluiten.

Wie meer wil weten over het statuut van de oldtimer en welke verzekering het best past, aarzel niet om met ons contact op te nemen.

Voor u gelezen

Geen feed gevonden

Nieuwsbrief

Onjuist

Onjuist

Verplicht veld

Invalid Input

Contactgegevens

Guido Geernaert NV
Dorpsstraat, 165
8340 Sijsele
FSMA nr 011334 A
Tel 050/35.23.27
info@guidogeernaert.be
Maak hier online uw afspraak